U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

 

 Voor bijlages zie boven onder hoofdstuknaam

   HETZIJ OPGEMERKT DAT ALLE VIDEO'S, EN/OF FOTO'S, TENZIJ ANDERS VERMELD, DIE VANUIT 

  YouTube  =  Google = Harteraad en maag-lever-darm stichting  

   GELINKT ZIJN  EN HUN DERHALVE, IN ZIJN GEHEEL, VERANTWOORDELIJK ZIJN. 

OM PRIVACY REDEN ZIJN ER, ZOVEEL ALS MOGELIJK IS, GEEN NAMEN GENOEMD, EN ALLEEN INITALEN GEPLAATS.  

 NWC-NATIONAAL WONING CREDIET - AMSERDAM-HAARLEM-

NEDERHORST DEN BERGH

===================
Dus toen ben ik bij Nationaal Woning Credit B.V. (NWC) in Amsterdam gaan werken als Chef Technische Dienst, ik heb hier een geweldige tijd gehad met een pracht salaris, mijn vrouw ging vakantiebonnen verzilveren, hier in ‘s-Hertogenbosch hadden ze nog nooit vakantiebonnen met zo’n hoge waarde gezien. 
 
De werf/werkplaats was gevestigd in Nederhorst den Bergh, mijn chef was Coen H., hij was een zwager van de eigenaar van NCW. Deze man Jan-Willem van de M. had een vriendin en met een zuster van haar was hij, Coen, getrouwd, zijn vorige werkzaamheden was het spuiten van de kapjes van de voetovergangersverkeerslichten (?!?) Dus niet direct een technisch vernuft, toen hij stelde dat hij, wanneer ik opgaf wat ik nodig had, het zou bestellen/kopen, zei ik dat dat dus niet gebeurde, ik besteld zelf wel wat ik nodig had, ik vertelde ook waarom, als ik je een typenummer van bijvoorbeeld een relais opgeef en jij besteld het verkeerd niet
geremd door enige kennis van zaken, moet ik (wij-NWC) nog langer wachten voor de b.v. bouwkraan gerepareerd is, hij was nuchter genoeg om dit te onderkennen en stemde er onmiddellijk mee in,

ik stelde voor om samen naar de Bouwbeurs te gaan in Utrecht, hij vroeg waarom, ik zei dan kan je zien wat er allemaal is/bestaat qua materieel op de bouw, want je hebt er geen verstand van, we zijn er
naar toe gegaan en liep heel slim naast me en liet mij het woord doen, dus hij stak heel wat op die dag.

op een gegeven moment vroeg hij mij, heb je vanmiddag druk, ik vroeg waarom, toen stelde hij dan gaan we samen even naar Utrecht, ik dacht dat zal wel gaan aangaande ons beursbezoek, we kwamen in Utrecht aan bij een rij appartementen, hij belde bij een appartement aan, en ik dacht wat gaan we nu doen, we gingen naar binnen, bleek het bij een hoerenmadam te zijn, we hebben in een slaapkamer naar een pornofilm zitten kijken, onder de haspel rolde de film niet op, (LOL), toen die afgelopen was zei hij zullen we hier een hoer pakken (??!) ik zei nee, ja maar die blonde is toch een mooie meid, ik zei ja, dat klopt maar ik pak geen hoer, pak jij er maar een, ik wacht wel in de auto, dat deed hij dus ook niet, die hoerenmadam was ‘bloedlink’ dat ze zonder ‘klandizie’ bleef, op een andere keer vroeg hij ga je even mee, we gingen naar Amsterdam ‘downtown’ en voor ik het wist zat ik in een bioscoop naar een porno film te kijken, dus ik bedoel maar,
 
we hebben er  hard gewerkt, bier gedronken en een veel lol gemaakt, wanneer Huub in de gaten kreeg dat we doorzakte ging hij automatisch over naar limonade (!!!), we gingen een keer naar huis, met een goed stuk in ons kraag en onderweg stopte we op te plassen, we stonden op  het talud van een sloot langs de (snel)weg, ik was klaar en ik zag Pouwke die nog stond te plassen, ik wilde hem laten schrikken om hm om zijn middel te grijpen, op datzelfde moment was hij klaar en draaide zichzelf meteen om, ik greep dus mis en ging zo op mijn hoofd die sloot in, het was een afwateringssloot en stonk dus vreselijk, we hebben de meeste kleren moeten weggooien, als de politie ons toen gezien had, waar we er niet zonder ‘kleerscheuren’ eraf gekomen, we stonden in Amsterdam op Plein 40-45 ik zat achter het stuur van de VW bus en zag in mijn binnenspiegel dat Pouwke achter het busje stond te plassen, ik reed op dat moment weg en Pouwke stond midden op het plein met zijn ‘jongeheer’ nog in zijn hand en liep hardlopend achter het busje aan, en zo ging het verder, vervolgens heb ik Jan M. aangenomen, die kende ik van bouwbedrijf van E., later Huub S., die kende ik als vriend van onze Jos, hij was toen heftruckchauffeur bij de Gruijter, hij had me de eerste dag al twee keer humoristisch te grazen, ik dacht dit zit wel goed, hij vroeg me of ik Bert P., later Pouwke genoemd, aan wilde nemen, die werkte als elektricien bij de Gruijter, ik zei o.k., hi kwam bij mij in de Palmboomstraat solliciteren, hij kreeg 30% meer loon, ik zei dan begin maar, het was die dag 1 april, toen vroeg hij aan mijn vrouw is dit serieus, omdat het zo ‘losjes’ ging, mijn vrouw zei ja, je bent nu aangenomen. Toen hij de eerste dag mee ging naar de werf en vandaar naar een bouwput in Haarlem en wij via Aalsmeer daar naar toe gingen was het mooi weer, Pouwke zat in het busje rond te kijken en naar buiten te kijken, en het voor hem heel apart, hij was namelijk al jaren niets anders gewend als de binnenmuren van de fabriek van de Gruijter, vroeg hij gaan wij niet werken, ik zei natuurlijk niet met zo’n mooi weer, en we schoten het eerste beste chauffeurs-café in, we dronken koffie en gingen ‘biljarten’ hij geloofde zijn eigen ogen niet, daarna gingen we naar Haarlem, toen we op het werk kwamen ging het er wel flink aan toe met werken, toen ik nog alleen met Jan was gingen we iets eten in een restaurant, toen ik de volgende dag de rekening aan Coen gaf vroeg hij, heb je maar alleen gegeten, ik zei nee, ja, want ik had gelijk in de gaten, als we gaan eten kunnen we voortaan
goed gaan eten, hier een gedeelte van hun materieel: 
                                      
 
Er moest eens een kraan vanuit een project in Diemen naar een project, t.w. een winkelcentrum Kostverlorenhof, in Amstelveen, deze moest een kraan vervangen die ingeruild was bij de aankoop van een zeer grote nieuwe kraan voor een project in Haarlem, onze eigen T.D. demonteerde de kraan in Diemen en de monteurs van de importeur/leverancier, ROTIM, demonteerde de kraan in Amstelveen, toen we de kraan in Diemen gedemonteerd hadden gingen we er mee naar Amstelveen, we hadden de onderwagen van de kraan, met een afmeting van 5 x 5 meter en een hoogte van ongeveer 1 meter op de toren van de kraan gelegd die lag op een semi-dieplader, we hadden politiebegeleiding op de motor, toen we bij een viaduct kwamen bij het Amstelstation reed deze vast aan de onderkant van het viaduct, bij een rotonde, kwam er een man uit een auto en die ging te keer tegen ons, de politieagent ging naar die man toe en stuurde hem terug naar zijn auto, ik keek op mijn horloge en zag dat ik met een noodgang terug moest naar het project in Amstelveen, ik had een busje van een bouwvakkersploeg uit Amstelveen bij me, en het was einde werktijd, ik kwam bij het project aan en zag de kraan die gedemonteerd werd dwars over de straat liggen, tijdens het demonteren had een monteur van de ROTIM een technische fout gemaakt, kan gebeuren, maar ik zag allemaal mannen met witte jassen aan rond lopen, ik schrok me wild, later bleken het winkelbediendes te zijn, het winkelcentrum was al in gebruik, de uitvoerder Huub B. zei tegen mij, Ger waar was je toch, als jij erbij was geweest was dit niet gebeurd (!!), ik vroeg waar is de machinist? die was door de ruit van de cabine eruit gevallen, ik ging naar hem toe en vroeg hoe het met hem was, het ging gelukkig goed met hem, meer schrik dan verwondingen, toen ging ik de zaak regelen om het probleem op te lossen, intussen was de directeur van de ROTIM erbij gekomen, zo'n echte Haagse directeur, die ging goed tekeer tegen de verantwoordelijke monteur die "schuldig was" aan het voorval, ik zei tegen die directeur: zou je eerst niet een vragen hoe het met die jongen gaat, die kraan ligt er toch al, en als je dit niet doet, vragen naar de gesteldheid van die monteur, zet ik je van het bouwproject af, begrepen?


Toen die nieuwe kraan in Haarlem werd opgebouwd was er ook monteur van de fabriek uit Frankrijk bij voor instructies, toen deze monteur een paar maal weg moest voor andere werkzaamheden, stelde ik: als deze monteur nog een maal het project verlaat stuur ik hem van de bouw en dien een klacht en een schadevergoeding in bij de ROTIM, ik was toen pas 27 jaar, Coen belde me en zei dat die directeur een gesprek met ons wilde in Haarlem, wat schets mijn verbazing, deze man vroeg aan mij of ik de regie van het verder opbouwen van die kraan wilde overnemen, het ging niet zoals het moest, ik weigerde uiteraard en zei dat de leidinggevende monteur het goed organiseerde en ik wel bereid was om, indien nodig, advies te geven, daar ging hij mee accoord en zei dat hij blij was dat ik wilde doen, hij ging toen weg, en toen zei Coen, Ger, niet te geloven, hij heeft me voorheen diverse malen voorgesteld dat hun monteurs het beter konden doen en hun het wel van onze eigen T.D. wilden overnemen en nu vraagt hij aan jou of jij de organisatie van het opbouwen van die kraan van hun wilt overnemen(!!!)




DE MEESTERSTUNT DIE WE DAAR GEPRESTEERD HEBBEN, zie hieronder: 
          

de ‘meester-stunt’ die we hebben gedaan was een bouwkraan in zijn geheel een meter op te krikken en andere railonderleggers ander de onderleggers met rails te leggen, die er onder lagen waren afgekeurd door de gemeente,
zie onder:
  
 
 
 
De onderleggers waren 2 x DIN40 = 80cm + hoogte rails en flenzen van de bouwkraan zelf, ik had 4 hydraulische vijzels met 50Ton hefvermogen gehuurd bij WESCON (WerkSpoorConstructie) verder een autokraan met voorlier gehuurd bij Stoof, later MAMOET, om de DIN40 profielen onder de bouwkraan te trekken, ik kreeg van de bedrijfsleider van Stoof een compliment, hetgeen wij gedaan hadden iets absoluut was (!!)
 
 
1970
Ik heb een schedelbasisfractuur opgelopen,
doordat een spiegel van een Citroën-HY9 mij schepte,     nadat er een scan, gemaakt was na mijn 3e Tia, waren er 5 “fractuurtjes” te zien, ik heb nog een paar jaar last gehad aan de linkerzijde van mijn lichaam, zeker 1 maal verlamd,
 
en zeer lang last van afasie, maar ik heb daarin altijd ondersteuning van mijn vrouw gehad, en ik heb mezelf het volgende aangeleerd;
 als ik iets vertel, de reactie van de toehoorder in de gaten te houden, wanneer die veranderde omdat ik de zinsopbouw totaal verkeerd uitspreek, ik snel terug kan denken, wat en vooral hoe ik het had gezegd, en zodoende mezelf kon corrigeren, maar nu nog ben ik soms woorden kwijt door die afasie, en dan zegt/roept mijn vrouw dat woord, dus ongemerkt houd ze mijn gesprek in de gaten, nu nog, en vult ze, indien nodig aan.
 
Op het eind van het jaar ging dit bedrijf failliet.

 

Velden gemarkeerd met * zijn vereist.