U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

 

 Voor bijlages zie boven onder hoofdstuknaam

 

  HETZIJ OPGEMERKT DAT ALLE VIDEO'S, EN/OF FOTO'S, TENZIJ ANDERS VERMELD, DIE VANUIT 

 

 YouTube  =  Google = Harteraad en maag-lever-darm stichting  

 

OM PRIVACY REDEN ZIJN ER, ZOVEEL ALS MOGELIJK IS, GEEN NAMEN GENOEMD, EN ALLEEN INITALEN GEPLAATS.  

 

BOUWBEDRIJF VAN EIJKELENBURG - ROSMALEN-'s-HERTOGENBOSCH-VUGHT-BOXTEL 

 
ik merkte dat mijn vrouw het niet meer bolwerkte, helemaal alleen in Leiden, en solliciteerde ik tijdens mijn vrij weekend  toen ik op herhaling was als bouwmonteur bij bouwbedrijf van Eijkelenburg uit Rosmalen (via mijn schoonvader kon ik solliciteren), toen ik mijn ontslag vroeg bij Dhr. M. zei hij, dit had al verwacht, ik heb je niet veel op je schouder geklopt maar je hebt het wel gemerkt in je loonzakje dat ik je wel waardeerde, bij van Eijkelenburg heb ik gewerkt op de kruiskamp in ’s-Hertogenbosch, en op Zuid en Vught en Boxtel, ik kon op een Zondag bij Dhr. G. in Rosmalen solliciteren toen we daar naar toe reden en mensen uit de kerk zagen komen vroegen we aan een man of hij wist waar mijnheer G. woonde,  ja, want dat ben ikzelf, na een leuk gesprek bij hem thuis vroeg hij of ik monteur wilde worden of kraanmachinist ik zei monteur natuurlijk, hij vroeg me of hij me de volgende dag maandag’ kon bellen, ik zei dat kan niet ik ben op een kazerne, ik zal u wel bellen, zo gezegd zo gedaan, de volgende dag belde ik hem en hij zei het is goed je kan komen werken als monteur op de Kruiskamp in ’s-Hertogenbosch, hoeveel had je gedacht te willen verdienen, ik wilde ongeveer 150,00 gulden dus ik zei 160,00 gulden, hij zei dat zijn we anders niet gewend te betalen, zei u hoeft er geen gewoonte van de maken, als u het mijn maar betaald stelde hij voor de 150,00 gulden zei ik akkoord, toen zijn we verhuisd met de salonwagen naar de Kruiskamp, Hiernaast een foto
 
 
van de bouwput en mijn werkplaats links, de Quintetloods, een kleine Romneyloods, deze was 7,5 meter breed en de Romneyloods is 12 meter breed, als ik onze salonwagen stond op de plaats van waaruit ik deze foto gemaakt heb. Als ik tijdens werkzaamheden mijn vrouw nodig had voor ondersteuning, deed ik mijn verlichting aan en uit, dan maakte de radio binnen in de salonwagen een krassend geluid en kwam ze me helpen.

Op een gegeven moment kreeg ik een idee om een bouwgoederenlift te gaan besturen als een personenlift in een flat, toen ging ik een besturingssysteem opzetten met relais en een stappenrelais, dus meerdere keren dat ik  ’s-nachts  mijn vrouw, wakker maakte met een of andere oplossing of schakeling, op een keer zei ze ga naar beneden  en schrijf het even op, morgenvroeg ben ik en/of jij het vergeten, toen mijn ontwerp klaar was mocht ik het uitvoeren van Jos W., Piet van E. moest een orderbevestiging voor het stappenrelais ondertekenen,  deze moest uit Duitsland komen, hij vroeg voor wie is dit, toen zei men dit is voor Ger van den Hurk, hij o.k. dan is het wel goed, bij dit bouwwerk  heb ik onze Kadet kapot gereden, ik was met mijn linker stuurtriangel op een omhoog stekende steen geknald en was deze daardoor ontzet, ik heb hem in  de deze werkplaats geprobeerd met een Tirforttakel geprobeerd terug te richten,  verder heb ik tegemoetkoming gevraagd en dit werd me  geweigerd, op dat moment heb ik besloten mijn auto te gebruiken voor van E.. Verder heb ik er een geweldige diensttijd gehad, met uitzondering van Jo K., de (Hoofd)uitvoerder van de bouw van deze Meanderflat (Slingerflat), onze Jos waarschuwde mijn al van Ger kijk uit voor hem, hij kende hem van Bouwbedrijf van Vliet & van Dulst, waar ooit samen werkte,  hij is een dolle vent en  een met een grote ‘bek’ als hij je missen kan probeert hij je eruit te trappen, eens was er tijdens een storm een  houten bekistingwand om gewaaid, de afmeting was 11 x 3 meter, deze sluitwand viel tegen de stellingwand, er stond een timmerman tussen deze twee wanden,  maar gelukkig zaten er veel centerpennen aan vast en zodoende  remde die de wand af, ik was een Peiner torenbouwkraan aan het opbouwen in de nabijheid en zag wat er gebeurde,  intussen was de ambulance gearriveerd en toen vroeg de verpleegkundige of ik hem mee hielp de ongelukkige man er tussen uit te halen, wat ik uiteraard deed, maar die Jo K. was  als een kip zonder kop om de straat aan het  rond lopen en schreeuwen om hulp (?!),

toen deze man los van de wand kwam die op hem nek lag, en hij toen ineens  veel zuurstof kreeg ging met zijn hamer aan het rondslaan, gelukkig kon ik op tijd bukken, maar hij is wel afgekeurd  voor verdere werkzaamheden, ik heb het geweten, hij was een echte minkukel, loopt als een gek rond te toeteren,  op een gegeven moment, toen waren er enkele projecten bijgekomen, zoals de 221 woningen op de Kruiskamp, de KLM-flat op zuid, een project in Vught en Boxtel, komt er een persoon naar me toe op de Kruiskampsingel en vraagt  aan mij, ben jij Ger van den Hurk, ik zei ja, hij zei ik ben Jos W., bedrijfsleider TD en Werf te Rosmalen, hoe gaat het me je vrouw, ik zei goed dank je wel, hij vroeg of ik kinderen had ik zei ja, een zoon onze zoon toen vroeg  hij hoe het daarmee ging en ik bevestigde dat het ook daarmee goed ging, hij zei mooi, we zien  elkaar nog wel eens en ging weer, dit klikte gelijk tussen ons samen, verder deed ik mijn werkzaamheden naar een ieders tevredenheid, vervolgens kwam er weer een persoon naar me toe en vertelde dat hij Dhr. S.,  met als bijnamen: oratio en seksneuzen, was en na een heel verhaal vroeg ik hem dus jij bent mijn chef, toen hij dat  bevestigde stelde ik dat hij mee kon gaan naar mijn werkplaats ik namelijk een kopje koffie drinken, wij woonde toen  al in bij mijn schoonouders in de Palmboomstraat, hij keek me verbijsterd aan en ging dus maar met me mee, deze  persoon had totaal geen technische kennis, hij was  een oud KNIL-Officier, zover het waar was, bijvoorbeeld, we  hadden 350 liter speciemolens,

met een zelfvullende laadbak, op een gegeven moment stelde hij voor om, omdat het allemaal  zo langzaam ging, om de twee tandwielen te verwisselen, de kleine op de elektromotor verwisselen met de grote die  op de bonkelaar(aandrijftandwiel) zat, die laat de mengtrommel ronddraaien, (????!) ik zei, dit is een geweldig idee,  dan hoef je de specie niet meer naar de metselaar te brengen, met die snelheid gooit hij het wel op de steiger,  verder wist hij het verschil niet tussen een Gross en een dozijn, dus op een gegeven moment kwam er een vrachtwagen met 144 vetspuiten in plaats van 12, op een gegeven moment waren monteurs van Besto Bouwmachines een Simma torenkraan aan het opbouwen en  vroeg hij aan de monteurs of deze de volgend dag werd opgericht, zeiden deze monteurs, nee we hebben nog niet  genoeg aarde, de volgende dag waren de monteurs op het werk, dit was in Amersfoort, en kwam er een vrachtwagen  met grond (aarde)en vroeg de chauffeur aan de monteurs waar hij deze grond moest storten, de monteurs dachten  wat nou weer, en toen viel het kwartje, ze wezen hem een plek aan, toen vroeg hij of dat genoeg was, zeiden ze,  nee, na eerst bijgekomen te zijn van het lachen, doe nog maar een vracht, dit is me later bevestigd door die monteurs  toen ik bij de Besto werkte.
 
Ze hadden een volhydraulisch hijskraan, een PBG, toen eens de Hydro-overbrengerspil in het midden van de kraan lekte heb ik deze gerepareerd, ik had die krik onder de spil gezet en ik ging controleren   heb ik onder  de kraan liggend een hydraulische krik tegen mijn hoofd gekregen, die schoot weg, hierbij heb ik een hersenschudding opgelopen,
 
later kwam Dhr. G. naar me toe, wij woonde toen in de Palmboomstraat 28 en vroeg of ik deze kraan in Amersfoort kon repareren, de volgende dag werd ik opgehaald en meegenomen naar Amersfoort, daar aangekomen ging ik naar de werkplaats, Henk C. was de monteur daar, hij had ook een assistent (??), ik had diverse putten alleen, ik vroeg ben jij Henk, hij zei ja, wie ben jij, ik zei Ger van den Hurk, monteur uit Den Bosch, O zei hij moet jij het komen leren hoe het moet?, ik zei dat men dat mij niet gevraagd had, maar ik moest die BPG proberen goed te laten werken, en als gebeurd was wilde ik hem wel uitleggen wat er was geweest, toen kwam er een uitvoerder en die vroeg of hij naar blok 12 wilden gaan daar was een bouwlift kapot, hij keek quasi naar een lijst en stelde, jij bent nummer 23, en nummer 18 is nu aan de beurt, ??!!, later heb ik die kraan gerepareerd en op een geven moment moest ik op de giek een mof lassen, maar de massakabel was te kort om te bevestigen aan  de giek, ik moest de laskar op de cabine zetten van de kraan, toen kwam net die Henk langs ik vroeg of hij me even kon helpen om dat te doen, hij zei dat hij geen tijd had, hij was met de fiets, het was een bouwput met een grote oppervlakte, hij moest even naar voren, ik zei als je me niet helpt en nu naar voren gaat zorg ik ervoor dat je nooit meer naar voren hoeft, ik bel Stefan van E. persoonlijk en zorg ervoor dat je op staande voet ontslagen word, hij heeft toen toch maar even geholpen, later kwam ik de hoofduitvoerder tegen, die vroeg aan mij, wie ben jij, ik zei Ger van den Hurk monteur uit Den Bosch, hij O ben jij die monteur die veertien dagen van te voren kan horen of een bouwkraan kapot gaat ???
                                                    
Toen wilde ik het tezamen met Jos W. deze schakelunit aan de bouwbedrijven gaan verkopen, we noemde de samenwerking HUWA (HurkWalta) maar net op dat moment stopte men hoogbouw en begonnen de onderaannemers de werkzaamheden van metselen en zo, eigenlijk de voorlopers van de ZZP’ers en konden we het dus vergeten.  
 

Toen ging het bedrijf winkelcentrum de Helftheuvel bouwen op de Kruiskamp, ze hadden de bouwput gegraven met een diepe kelder voor de Albert Heijn winkel die daar gebouwd ging worden, toen men ’s-morgens wilden gaan storten was de bouwput volgelopen met zand, iemand die folders rond had moeten brengen had deze folders in de straatkolk gegooid waar het water van bronbemaling in geloosd werd, zodoende was deze verstopt en liep al het bronwater de bouwput terug in en nam zand mee, toen was men echt in paniek, ik stond zo naar de straatkolk te kijken en mee dacht ik aan de oplossing, namelijk hetzelfde maar dan omgekeerd, dus we huurde een vuilwaterpomp gingen bij de brandweer een aftapeenheid van de brandkraan in de stoep halen, spoten het water in de bouwput en zogen met de vuilwaterpomp de combinatie van water en zand er weer uit,
toen men verder ging met bouwen zorgde de “luis” Jo K. dat die uitvoerder, van der M., er uit moest en hij de uitvoerder ervan werd, op een gegeven moment belde ik Rawlplug  voor onderdelen van een Kango breekhamer, terwijl ik aan het bellen was kwam Stephan van de E. aanlopen met een medewerker in kielzog, deze kwam terug en zei dat ik moest stoppen  met bellen, want mijnheer van E. wilden bellen, ik zei hij wacht maar dat ik klaar ben met bellen, later kwam mijnheer van E. en vroeg aan mij of dat zolang moest duren, toen ik hem uitgelegd had dat dat inderdaad zolang moest duren want ik was voor een stuk gereedschap van hem een onderdeel aan het bestellen, en kon ik natuurlijk wel het gesprek afbreken omdat u eraan komt, maar dat ik dan weer opnieuw moest beginnen met alle kosten en eventuele misverstanden, vroeg hij of ik er geen serviceboek van had, zei ik nee, het was er wel bij, maar toen ik het van de Meanderflat naar Rosmalen (werf) gestuurd had en het nu weer naar dit project gestuurd was het zonder dit serviceboek, zodat, hij zei je hebt nog gelijk ook.
We waren de KLM-flat op zuid aan het bouwen en Henk van R. (een zoon van de eigenaar van Rosmalen Bouwbedrijf) was er stagiaire hij eens tegen me, als je vragen wat ben je aan het doen, moet je zeggen ik ben aan het Epibreren,  dit bestaat niet maar er niet een baas vragen wat is dat, op datzelfde moment kwam van de Zitteren binnen de  uitvoerder en vroeg aan Harrie, die stond aan een tekentafel, wat ben je aan het tekenen nu, Harrie knipoogde naar mij en zei, een epibreermachine, zei van Z. zorg dat je het goed doe anders keur ik het niet goed (LOL-Laugh-On-Loud), nu was er op dat moment een geintje oom je auto met een alarm te voorzien  door middel een bruggetje te leggen tussen de claxon en deurschakelaar, de een was doormiddel van de plus en de andere door middel van de min men zette er een schakelaar tussen en wanneer men dan zelf weg wilden dan schakelde je schakelaar af en dan kon je weg, dit had ik ook geïnstalleerd bij de Projectleider Dhr. V., die had een groene Fiat Sportwagen, hij vertelde me dat hij van Z. zich wild had laten schrikken, na enkele weken, een week of zes, schakelde ik de alarm bij hem aan en hij rekende er niet meer op dat ik dat ik nu nog zou doen en dus schrok hij zich lam. Verder heb ik de bouwkraan op de KLM-flat nog eens verhoogd, en dit in een zware sneeuwbui, mijn vrouw en mijn ouders hebben het gezien en ze hadden het wel met me te doen.
 
Op een gegeven moment kwam de bouwadministrateur naar me toe en vroeg of ik meer geld wilden verdienen, ik vroeg hoe bedoel je, waarmee, hij zei hetzelfde met wat je nu doet, ik vroeg ’s-Avonds, hij zei nee, bij een ander bouwbedrijf, ik zei dat ik daar geen zin in had, ik had het veel te goed naar mijn zin bij van Eijkelenburg, hij zei maar daar kan je Chef-monteur worden en veel verdienen, je kan op z’n minst praten erover, ik o.k., hij haalde me op en we reden naar Sprang-Capelle, ik vroeg we gaan toch niet naar de “zwarte Huub” hij zei ja, ik zei nee dat doe ik niet, ik met hem al tijd ruzie gehad, hij was uitvoerder op de Meanderflat, hij zei je bent er nu bijna dus rij nou maar door, toen we bij Huub kwamen zei ik ik heb eigenlijk geen zin erin om weer met jou te gaan ruziën, hij stelde dat dat kwam door Jo K., ik zei o.o. dan, hij belde de hoofduitvoerder van dat bedrijf en zei dat ik wel wilde praten, op een gegeven moment zei hij, ja dat is die man die alles kan (?!?), ik ben later naar die man toegegaan, ene Toon B., die woonde  in Oosterhout, hij was een “kast” van een huis aan het bouwen, wat later bleek gestolen materiaal van het bouwbedrijf, Nationaal Woning Credit, genoemd, van de Meijden genoemd, ik dacht ik vraag een hoog weekloon dan valt hij achterover en dan heb ik mijn plicht gedaan, ik verdiende toen bij van E. 150,00 gulden, ik vroeg aan hem 225,00 gulden, hij zei o.k., toen viel ik achterover, maar vreemd genoeg was ik nog niet tevreden, ik zei maar hoe kom ik in Amsterdam, hij wees naar mijn Datsun,
(mijn liefhebbende schoonouders hadden rondgebazuind dat wij die Datsun eigenlijk van hun hadden gekregen, wij hadden geen huurkosten omdat wij  in "hun" salonwagen hadden gewoond, dus.....)
en vroeg is dat jouw auto, ik zei ja, nou zegt hij Amsterdam’s-Hertogenbosch is ongeveer 100 km,  nu dan krijg je daarvoor 100,00 gulden, dus ik ging van 150,00 naar 350,00, gulden, wel inclusief autovergoeding, maar toch, dus heb ik ja gezegd. Toen moest ik mijn ontslag nemen bij van E.,  ik diende mijn ontslag in bij projectleider V., toen ik vertelde waarom, zei hij, je hebt volkomen gelijk, als ze ons kunnen missen krijgen we ook ontslag, maar ik zal het stil houden, op het moment dat ze je niet meer tegen kunnen houden zal ik het mededelen in Rosmalen, toen ze het wisten vroeg de personeelschef Peter van H., Ger als we je een hoger salaris en andere functie geven wil je dan blijven, ik zei, o.k. ik ben net een veilingstuk, wie het meeste betaald heeft me, een paar dagen later vroeg hij of nog een week wilde blijven, ik weigerde dat te doen, toen vroeg hij of ik even naar het kantoor in Rosmalen wilde komen, ik ging daar naar toe, hij vroeg me weet jij hoe van de M. aan zijn geld komt, zei ik dat interesseert me niet, hij stelde weet je dat hij hoeren heeft, zei ik dan krijg ik misschien nog eens geld van Stefan van E., na dat hij bijgekomen was van het lachen zei hij met jou kan ik toch niet winnen met praten, toen vroeg hij of ik nog een opmerking of kritiek had op het bedrijf, ik zei ja, een bouwbedrijf dat stelt dat het een A bedrijf is en zijn onderhoudsmonteur een bromfiets geeft als vervoermiddel, vind ik echt dat dat niet moet kunnen, later hadden de monteurs voortaan een Citroën 2CV bestel als servicewagen. 
 
Velden gemarkeerd met * zijn vereist.

Inhoud