U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Voor bijlages zie boven onder hoofdstuknaam

HETZIJ OPGEMERKT DAT ALLE VIDEO'S, EN/OF FOTO'S, TENZIJ ANDERS VERMELD, DIE VANUIT  

YouTube     OF  GELINKED ZIJN  EN HUN DERHALVE, IN ZIJN GEHEEL, VERANTWOORDELIJK ZIJN. 
OM PRIVACY REDEN ZIJN ER, ZOVEEL ALS MOGELIJK IS, GEEN NAMEN GENOEMD, EN ALLEEN INITALEN GEPLAATS. 

Verder had ik een klant in Nieuwendijk, Aannemersbedrijf I., die hadden in de polder daar in de omgeving een Quintetloods als opslag en werkplaats, Jan I., de jongste zoon, was de “werfbaas” ik was eens bij hem en toen vertelde hij me dat ze ongeveer 35.000 bouten van 25mm door moesten slijpen vanwege het feit dat ze een paar kilometer vangrails moesten verwijderen, ik stelde voor zullen we eens een test doen hoeveel bouten dat je door kan slijpen met de doorslijpschijven die ik lever, RHODIUS, hij o.k., dus wij gingen aan het slijpen en tellen, we kwamen op een bepaald aantal uit, toen die 35.000 delen door het aantal bouten per doorslijpschijf en toen kwamen we, ik dacht, op 1.000 doorslijpschijven, ik kreeg dus de opdracht, vervolgens bestelde ik er 1.200, want ik kreeg uiteraard een enorme korting op dit aantal, ik liet ze naar een het dichtstbijzijnde station sturen, en Jan I.en ik gingen ze ophalen, toen hij zag dat ik er 1.200 had zei hij geef mij die 200 ook maar, ik zei, die krijg je niet, hij was, uiteraard, hogelijk verbaasd en zei, dit heb ik nog nooit meegemaakt, geef ik een opdracht word hij geweigerd, ik zei, Jan voor deze partij heb ik een speciale korting gekregen, heb ik dus meer winst bij een andere klant van me, later was ik bij hem in zijn magazijn zag ik een grote partij doorslijpschijven liggen, die bleken over te zijn, ik vroeg aan Jan hebben wij soms op een verkeerde manier geslepen, zei hij, maar deze krijg jij niet. Op ongeveer hetzelfde moment dat het ESSO-Flexicoker liep belde Jan Ippel mij en zei dat ze het grootste project ooit hadden ze aangenomen, ik vroeg wat voor een project?, hij voor 4 miljoen gulden, ik zei, nee dat bedoel ik niet, wat behelst het project?, hij zei, op de Maasvlakte in Rotterdam 5 opslagsolo’s van 50 meter hoog, 3 met een diameter van 18meter en 2 met een diameter van 9 mtr., 

toen vroeg ik aan hem, wat voor een torenbouwkraan zet je erop?, zei hij daar hebben we nog niet aan gedacht (??!) toen stelde ik hem voor als het nodig was ik hun daarin wel, geheel vrijblijvend, van advies kon dienen, aangezien ik wel van mezelf mocht zeggen dat ik daar wel verstand van heb. Later belde Jan en vroeg me of ik, op een vrijdag, om ongeveer 16:00uur bij hun op kantoor kon zijn om hun van advies te dienen, dus toen ik in het kantoor zat, met Piet,  en Henk I., verder ing. Gijs V., die was technisch adjunct-directeur, na uitgebreid kennis gemaakt te hebben, het project besproken, de plattegrond bestudeerd heb ik vervolgens de inzet van torenbouwkraan besproken, dus nuttige, hijshoogte, gieklengte met daarin het hijsvermogen aan de punt en kraanbaanlengte, toen we toch bezig waren heb ik de heel “bouwput” qua materieel, ingevuld, zoals: waar de keten, timmerwerkplaats en elektrovoedingskasten gepositioneerd moesten komen verder de benodigde elektra amperage, toen het over de verlichting ging aangaande de bouwput maar op de te bouwen silo’s zelf heb ik dit ook ingevuld, inclusief de noodverlichting, toen het tot zover gereed was vroeg ing. Gijs V., aan me, mijnheer van den Hurk, hoe is het mogelijk dat iemand met zo enorme  kennis als u heeft, gewoon maar zo’n passief werk als boormachines e.d. verkoopt, ik zei je hebt het niet altijd te vertellen. Toen werd me door Piet I., de algemeen directeur, gevraagd of ik als adviseur wilde optreden, en ik moest ook het materieel leveren, plus een monteur voor overdag en een voor ‘s-nachts, nu denken heel veel mensen, hé dat is makkelijk en bingo, DUS NIET, je moet ten alle tijden eerlijk zijn weten wat de prioriteit is, dat wil zeggen, in mijn optiek, eerst adviseur en dan verkoper en niet andersom, toen de torenbouwkraan gehuurd ging worden, moest ik er dus me mee bemoeien, toen de vertegenwoordigers van de leveranciers in het kantoor binnenkwamen keken ze allemaal verrast, hé Ger jij hier, dus Gijs stelde ze kunnen jou ook allemaal, zelf was I.l begonnen met van der S., Liebherr torenbouwkranen, op het eind toen ik het rond had scheelde het +/- Dfl 100.000,00 maar was het een Potain geworden de vertegenwoordiger van van der S. zei tegen Gijs, mijnheer van den Hurk zal hier wel iets aan over gehouden hebben, ik citeer nu Gijs, toen zei Gijs tegen die man, wat bent u een slechte verliezer, u moet nu onmiddellijk het kantoor uit en u komt er nooit meer in. Ik moest bij alle bouwvergaderingen zijn, daar zaten dan bij, de directeur havens van Rotterdam, de Piet en Henk I., Gijs V., de uitvoerder van de Duitse firma die de glijbekisting verzorgde en de hoofduitvoerder van I., en bij moeilijke, en ingewikkelde vraagstukken werd door Piet Ippel altijd aan mijn gevraagd wat te doen, met die Duitse firma was afgesproken dat wanneer de eerste serie van drie klaar waren met stortte, de volgende kubel met beton naar de volgende serie, van twee, ging, dit streed die Duitser af, hij ging dan eerst de bekisting van de eerste groep demonteren en de volgende bekisting opbouwen, Piet I. kwam niet rond met die Duitser hieromtrent, zei tegen mij, Ger regel jij dit even(?!) en ik tegen die Duitser op een directe/snauwende toon Herr S., toen we uitgesproken waren gebeurde het dus zoals was afgesproken, dus de volgende kubel ging direct naar de tweede serie.

Tijdens een storm werd ik met spoed naar het project geroepen, daar aangekomen gingen we met de ALIMAK goederenpersonenlift naar boven, op ongeveer 50 meter hoogte voelde je het aan als een storm, toen moest ik beslissen of we door gin gen met glijden of niet, dus die zéér belangrijke beslissing lag bij mijn, ik dacht hoe moet ik dit nu controleren, wat en hoe moet ik een ijkpunt vinden ?, toen besloot ik dat ik de klimstaaf, die in het midden zit van de te storten wand en dus absoluut gefixeerd is en de buitenkant van de glijbekisting tezamen als ijkpunt te laten dienen, als daar dus geen beweging in is dan kunnen we doorgaan, toen moesten we naar beneden, maar door de storm was de voedingskabel van de lift tussen de afstandhouders terecht gekomen en konden we de lift dus niet meer gebruiken, zijn we in een bak aan de rupskraan naar beneden gegaan , deze bak woei ruim een meter uit het lood door de storm, ik zag de andere in het donker nog dat ze zo wil als krijt in die bak stonden.

Ik was er op een gegeven moment om advies en tegelijk spullen af te leveren, na eerst bij NOLTE spullen te hebben afgeleverd, die afleverplek was onderweg op de Europoort gevestigd, toen vroeg een uitvoerder van I. aan mij of ik een op een nacht wilden langs komen, ik fronste mijn wenkbrauwen en zei, o.k. toen ben ik er dus op een nacht naar toe gereden, na een paar borreltjes jonge jenever gedronken te hebben en ik weer naar huis toe wilde ik gaan, vroeg ik aan die uitvoerder, waarom wil je eigenlijk hebben dat ik een keer ´s-nachts langs wil komen?, zei hij, als jij binnenkomt komen wij helemaal op rust. Gijs V. was helemaal idolaat van mijn, zoals hij het noemde, totale kennis van het bouwen, hij zei ook een keer tegen mijn, Ger hoe komt het dat jij zo’n enorme kennis van het bouwen hebt, ik zei, Gijs voorheen had ik, bij mijn laatste werkgever Gebr. Hendriks Bouwbedrijf, elke week een bedrijfsleider vergadering, wij waren toen bezig met het bouwen van +/- 1.000 woningen in diverse steden, en daar ging het voor 85% aangaande het bouwen en de rest over het materieel, voor wat betreft de inzet en onderhoud, zodoende, later vroeg hij aan mij, Ger je weet zo enorm van veel dingen veel, wat voor opleiding heb jij eigenlijk gehad?, ik Avondvaktekenschool, toen vroeg hij wat is dat, ik zei, dat is een soort van Ambachtsschool, maar dan werk je overdag en ga je ‘s-avonds naar school, hij zei, ik heb ook zo een vriend net als jij, geen hogere opleiding, heeft twee bedrijven en hij is ook zo intelligent, net als jij, hij is bijna krankzinnig, vroeg ik heb je toevallig geen ander voorbeeld ?, wij lachen dus, maar toch.

Als ik naar hun kantoor ging had ik altijd een gesprek me Kees I. de financieel directeur, hij sprak altijd over zijn vrouw die steeds geestelijk verder weg zakte, ze was zelfs een keer opgenomen in een psychiatrische inrichting, later bleek omdat ze een operatie aan haar baarmoeder had gehad, kreeg ze daardoor ernstige psychische problemen vanwege dat haar hormonenhuishouding ontregeld was, maar ik herkende in de door Kees genoemde gedragingen van zijn vrouw gedragingen van mijn vrouw, die was ook geopereerd aan haar baarmoeder, dus mijn vrouw ging naar de gynaecoloog, Dokter N., die zei tegen mijn vrouw, gelukkig ben je er op tijd bij, kunnen we nog natuurlijke hormoonpreparaten geven.
Op een zaterdag was ik weer bij Kees I. na “ons” gesprek moest ik nog het project van hun op de Maasvlakte, ik moest nog een rubberkabel van 5x16mm2 afleveren, zei Kees tegen mij, kom maar ik moet er toch naar toe leg het maar in mijn auto, hij reed dezelfde auto als ik toen een Peugeot 505, ik legde het in zijn kofferbak en toen een luid gekraak, bleek zijn vissershengel van carbon/glasvezel die kosten toen Dfl. 400,00, ik schrok me lam en zei, ik zal hem wel vergoeden, of aan mijn verzekering doorgeven, zei Kees, dat is niet nodig, ik wist dat hij erin lag, dus het is mijn eigen schuld, dus zo een goede verstandhouding had ik intussen met hun opgebouwd. Men vroeg op een gegeven moment, bij het einde van het project op de Maasvlakte, aan mij, Ger is het goed dat wij iets later betalen, want wij moeten ook wachten op de betalingen van onze opdrachtgever, ik vond dat akkoord. Een paar na dit project kreeg ik van Jan een opdracht van het doen leveren van 2 stuks ELU handcirkelzaagmachines, toen ik die uit leverde zei hij tegen mij die had ik voor negen gulden goedkoper kunnen kopen bij je concurrent, ik werd er droevig van, maar ja, zoals mijn vrouw zei, hij was niet in beeld bij het project op de Maasvlakte, dus had geen idee hoe het daar toe ging en voelde zich misschien opzij gezet.
 
 
Voor meer info, vul onderstaand formulier in... 

 

Velden gemarkeerd met * zijn vereist.