U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Voor bijlages zie boven onder hoofdstuknaam

HETZIJ OPGEMERKT DAT ALLE VIDEO'S, EN/OF FOTO'S, TENZIJ ANDERS VERMELD, DIE VANUIT  

YouTube     OF  GELINKED ZIJN  EN HUN DERHALVE, IN ZIJN GEHEEL, VERANTWOORDELIJK ZIJN. 
OM PRIVACY REDEN ZIJN ER, ZOVEEL ALS MOGELIJK IS, GEEN NAMEN GENOEMD, EN ALLEEN INITALEN GEPLAATS. 
========================

Ik ben 16 jaar lid geweest van de examencommissie, bij Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf/Stichting Bevordering Wegenbouw, opleiding Hijskraanmachinist, de eerste jaren als secretaris en later, op eigen verzoek, als examinator.



 
Als er persoon vol met stress zat werd aan mij verzocht deze te examineren, dan ging ik met die persoon "aan het dollen" t.w. ik probeerde hem met humor aan het lachen te krijgen, nadat hij in de lach geschoten was en hij daardoor dus ontspannen ging ik met het examen beginnen, meestal voor de machinist met succes.
Verder vroeg de kraanschool of ik Duitsers wilde examineren, toen ik stelde dat ik naar mijn eigen mening de Duitse taal niet voldoende eigen had om te exameniren, viel hun dat tegen, als er een speciaal geval was, gebeurde hetzelfde als bij mijn vorige werkgevers, vraag maar aan Ger, later vroeg me mijn of ik Schotse machinisten wilde examineren, samen met een vrouwelijke mede-examinator, dus dat vond ik goed, ik ben de Engelse taal wel machtig, die vrouw was een echtgenote van een kraanverhuurbedrijf, toen die Schotten in de gaten kregen dat die vrouw ook mee examineerde "vielen ze van verbijstering van hun stoel", ze stelde bij ons aan de andere kant hebben we nog niet eens vrouwelijke machinisten, laat staan vrouwelijke examinators.

Normaal als we examineerde waren we met twee examinators, dan gingen twee personen mee die geëxamineerd worden mee naar de bouwkraan en dan ging de eerste naar boven om "on te draaien" en examineerde wij de andere in een 20" rood/witte geblokte container, daarin stond een schoolbord en hingen de benodigde hijsmiddelen zoals hijskettingen en stroppen aan haken, op een gegeven moment merkte ik dat de persoon die wij examineerde "klem zat"   nu moesten ze globaal de s.g. van o.a. beton en staal weten, om zelf een inschatting te kunnen maken van het gewicht van het te hijsen last, nu werd het s.g. van staal naar boven afgerond, ook voor de veiligheid, dus van 7.8 naar 8, toen zei ik tegen die man, ik zal de helft van het s.g. op het bord zetten, zei de mede-examinator tegen mij, mijnheer van den Hurk dit mag toch niet!, ik wacht en ik schreef op het bord het getal o dus die het wel wisten zeiden och ja dat is
8 die het echt niet wisten maakte er een 9 of 6 van, deze "grap" hebben ze nog jaren gebruikt, toen ik in het begin nog secretaris was en er was een "praat geval" dan kwamen de 4 examinatoren bij elkaar en dan had ieder 1 stem en de voorzitter een stem extra om patstellingen te voorkomen, maar waar ik het meest op trots was dat in de praktijk ik de beslissende stem had (stiekem trots) en bij uitreiking van diploma's (hijsbewijzen) toen hebben veel machinisten mij bedankt met de opmerking: dank zij u ben ik geslaagd, en dan stelde ik natuurlijk niet je hebt het zelf  moeten presteren. 

 

terug naar mijn leven vanaf 1980

 

voor meer info, vul onderstaand formulier in....

Velden gemarkeerd met * zijn vereist.