U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

BeheerVoor bijlages zie boven onder hoofdstuknaam

HETZIJ OPGEMERKT DAT ALLE VIDEO'S, EN/OF FOTO'S, TENZIJ ANDERS VERMELD, DIE VANUIT  

YouTube     OF  GELINKT ZIJN  EN HUN DERHALVE, IN ZIJN GEHEEL, VERANTWOORDELIJK ZIJN. 
OM PRIVACY REDEN ZIJN ER, ZOVEEL ALS MOGELIJK IS, GEEN NAMEN GENOEMD, EN ALLEEN INITALEN GEPLAATS. 

Door tussenkomst van Jos W. kreeg ik de kans om te solliciteren bij
Gebr. Hendriks Bouwbedrijven N.V.
waar ik werd aangenomen als: 
 
Hoofd Materieel Beheer-
Chef  Technische Dienst & Smederij, en Transportleiding,
en vervolgens binnen een jaar doorgestoten naar de Staf en als Staflid kreeg ik de leiding over
Gebr. Hendriks NV. Transport en Verhuurbedrijf BV

In het begin moest ik me voorstellen als ‘werkvoorbereider algehele organisatie' zo een mooie titel heb ik nooit meer gekregen, de reden was dat de toen aanwezige monteur zichzelf als onmisbaar had gecreëerd en men bang was dat niemand anders zo goed was, maar ja ‘in het land der blinden is eenoog koning’ zodoende, ik kreeg een kantoorruimte aangewezen door Ben B., het hoofd van de administratie, die had mij met Dhr. K., Technisch Adjunct-directeur, aangenomen, en hij vroeg me of ik de materieeldienst opnieuw op wilde bouwen, er was ooit eens een begin gemaakt maar die functionaris liep er in vast, Ben B. zei tegen me als je iets nodig hebt vraag het maar en je krijgt het, later zei ga het zelf maar halen bij de Rijks een kantoorbenodigdhedenwinkel in Oss, 

op de rechterfoto zie een door mij opgebouwd "stroken-planbord" daarop kon je zien welk stuks materieel voor welke periode op welk project ingezet werd, ook het hoofd bedrijfsbureau gebruikte het, zonder dat ik dit wist, om nieuwe projecten in te schalen.

vervolgens ben ik de bouwprojecten gaan bezoeken om het aantal materieel op te nemen, op een project in Cuijk kwam ik de keet binnen en was de opzichter een persoon die al kende van de bouw van de Meanderflat van bouwbedrijf van E., hij keek me verast aan en zei, hé Ger wat kom jij hier doen, ik (her)kende Dhr. Henk H. niet, die had ik nog niet persoonlijk ontmoet, en gaf de opzichter een flauwe opmerking terug, deze had in de gaten dat ik Henk H. waarschijnlijk niet kende en zei,  je weet dit is Dhr. Hendriks, vervolgens, leuk je weer te zien, bla, bla, ik ging weer verder en later ging ik weer terug om aan die opzichter te vragen wat er zoal gezegd was over mij, dat ging moeilijk, dus ging ik de vraag stellen via een omweg, hij had gezegd dat hij mij kende van het voornoemde project en dat ik een monteur was die maar naar een kraan hoefde te kijken om storingsvrij te zijn, toen kwam ik er later achter hoe is iets puur positief contraproductief kan uitpakken, namelijk Henk H. dacht dat ik als monteur meer ‘geld opbracht’ als organisator/inkoper/leidinggevende (??!?).
(Het gegeven werd nog versterkt later bij Gebr. Hendriks, toen er een kraan op een project in Oosterhout stuk was en men de oplossing niet kon vinden, ik naar Oosterhoud "scheurde" en binnen 10 minuten de storing oplosten)
 

Ik kwam op een bouwproject in Oss en zag op een Besto bouwkraan op de bouwkraan een losse elektromotor (36Kw) staan ik ging er naar toe en draaide met de as en toen ik niets speciaal voelde rook aan achterzijde van de elektromotor en rook niets verdacht, toen ging ik naar de uitvoerderskeet en vroeg aan de uitvoerder, Hans H., een zoon van Henk H., waarom die elektromotor daar stond, zei hij die is volgens  de monteurs van de Besto stuk, ik zei dat hij niet stuk was, vroegen ze aan mij, hoe weet je dat, zei ik (stom) dat heb ik geroken, dus kreeg ik de bijnaam ‘de ‘snufferd’ vervolgens zei ik tegen mijn directe ‘chef’ Jo V. een lid van de Hoofddirectie, deze bestond uit Henk H., Lambert H. en Jo V., als er een factuur zou komen over die elektromotor hij die niet moest betalen, later kwam hij met die factuur en hier heb je hem, begint er maar aan, toen heb ik de Besto gebeld en gezegd dat ik een kredietfactuur hierover wilde hebben aangezien de bewuste elektromotor, na testen door de fabrikant van deze elektromotor nog perfect was, nog beter als sommige nieuwe gezien uitlijning etc., dus als ik geen kredietfactuur zou krijgen ik erop stond dat onze eigen elektromotor weer teruggeplaatst moest worden en dat hun dan van Gebr. Hendriks een tegenfactuur zouden ontvangen van bouwstilstand, etc. dus kregen we een kredietfactuur, Jo V. kwam heel trots met deze tegenfactuur aanzetten en een heel pak facturen met de opdracht deze allemaal te controleren en indien nodig actie te ondernemen naar de Besto,
 
ik heb er voor ongeveer Dfl. 63.500, =uitgehaald en gecrediteerd gekregen, en zo is het begonnen” dus kreeg ik de inkoop van het materieel, bij de aankoop van een Romneyloods  kreeg ik die al gelijk voor 10% goedkoper, toen werd eenieder medegedeeld dat de inkoop van materieel enkel en alleen door mij zou geschieden, er werden ook brieven rondgestuurd door de Hoofddirectie aan leveranciers met dezelfde strekking. Verder was het niet alleen de inkoop van materieel van bouwmachines maar ook voor de timmerfabriek en betonfabriek. Verder waren ze op een gegeven moment "op de markt" voor de aankoop voor een nieuwe kraan, nu had ik diverse malen Harrie B. een vertegenwoordiger van Munsters op visite uiteraard gehad, naar aanleiding van o.a. die creditering van die voornoemde facturen,
 
en tijdens het onderhandelen kreeg ik bijna Dfl. 100.000,= van de prijs van +/- 370.000,= af !??!!, toen Lambert, Jo V. zaten te onderhandelen werd ik verzocht aan te schuiven om dit te bevestigen, ik had het verteld aan Jo V. tijdens krachtige onderhandelingen tussen Harrie B. de verkoopleider en de bedrijfsleider van Munsters en mij, stelde Lambert op een gegeven moment de kraan wordt gekocht zoals Ger zegt anders gaat de koop niet door, zo gebeurde, deze kraan werd door Lambert gekocht vanwege het feit dat Gebr. Hendriks nog geld tegoed had van Munsters, Gebr. Hendriks maakte de betonnen ballast elementen voor hun, maar ik had toen ook weer ongeveer Dfl. 100.000,= opgebracht, te weten de vermindering van het aankoop bedrag!! 

Dus binnen een jaar had ik "opgebracht" Dfl. 163.500,=, met een maandsalaris van Dfl. 1.740,=, had ik 
dus voor de eerste  al terugverdiend!! 

Er was eens een zwenklager van een bouwkraan op de Donk is 's-Hertogenbosch volgens mij stuk, de verzekering gebeld die het moest vergoeden,  toen zou de expert komen, zei Lambert tegen mijn Ger pas op die mans is heel goed, maar ja "in het land van blinden is eenoog koning"  en hij had zijn naam ook nog mee, Dhr. B. de monteurs hadden intussen het kraangedeelte van de onderwagen gedemonteerd, dus op de onderwagen, met rupsen, zat het onderbed van het kogellager, met een diameter van ongeveer 2 meter, de "expert" klom op de onderwagen maakte zijn wijsvinger nat en ging hiermee glijdend door het onderbed, ik stond bijna met mijn mond open van verbazing van zijn onbenul, hij sprong van de onderwagen en zei, voor mij is die zwenklager nog goed, ik nog meer verbaasd, ik zei tegen hem: u bent een expert hè, hij ja en keek me verast aan en ik zei, als ik dit zou moeten controleren, zou ik eerst een kruis van hoekijzer tussen het kogelbed gemonteerd hebben, daar een microaftaster op gemonteerd hebben, die vervolgens laten kalibreren en vervolgens ging ik controleren of er een afwijking te meten zou zijn, maar u doet dat, letterlijk en figuurlijk met een "natte vinger",
nu ik heb er geen moeite mee dat u vind dat deze zwenkkrans nog goed is, maar dan krijg ik eerst van u een verklaring met daarin gesteld: mocht blijken dat het zwenklager toch niet goed is, dat we dan deze kosten, de nieuw te maken losten, maar vooral ook de gevolgschade, hij stil, wit, goed nadenkend zei hij, ik heb er geen moeite mee dat u er een nieuwe inzet, ik zei, o.k. dan, dank je ik ondertekende voor akkoord.

De heer B. vertelde me wel dat alle Munster bouwkranen scheurplekken vertoonde, dus ik ging het controleren, en ja hoor het klopte, ik belde Munsters en vertelde dat ze al onze kranen moesten controleren en indien gescheurd weer in orde maken, een tijdje later belde een machinist uit 's-Hertogenbosch dat ze weer scheurde, ik er naar toe om te controleren en ja, het was weer zover, ze waren weer gescheurd, terwijl ik op de rups van de kraan na stond te denken wat te doen, zag ik een honderd meter verderop een bouwkraan rijden met een stalen bouwkist in zijn haak !?!?!, ik ging allereerst langs huis want ik had daar nog zegels voor het afzegelen, na de bouwkranen te hebben getest en afgesteld op het feitelijke hijsvermogen, toen ging ik naar het kantoor, ik riep Piet R., onze chef monteur en zei dat hij alle kranen moest afstellen op het juiste hijsvermogen, en voor elke bouwkraan een eigen werkbon, hij dat gedaan,
 
toen ik de volgende dag op het bouwwerk kwam riep Ad van de L., de bedrijfsleider, me en vroeg aan mijn, wat heb jij met die bouwkranen laten doen, ik zei Ad ik heb ze laten afstellen op de juiste hijswaarde, Ad tegen mij dan kan ik er niks meer mee doen, haal ze maar weg dan, ik zei, o.k. maandag gaat de eerste weg, welke wil je het eerste weg hebben, A: donder toch op,
 
later stond ik met Jo V te praten, komt Lambert langs en naar binnen en vroeg aan mij, Ger wat heb jij met de bouwkranen in den Bosch gedaan? ik heb Lambert alles uitgelegd en
 
toen zei ik Lambert als je me nu opdracht geeft om het terug te laten brengen zoals het was, weiger ik nu opdracht, en als je het zelf regelt en laat doen, wil ik dat uit mijn arbeidscontract verwijderd word: dat ik verantwoordelijk ben voor het veilig functioneren van het materieel in het bedrijf,
 
Lambert zei, het prima zo, je hebt gelijk ze wennen er maar aan, ik stelde Lambert, de kraan is nooit hoog zat, kan nooit genoeg hijsen en de giek is altijd te kort.

 
Later kwam Piet R. naar me toe en zei Ger weet jij dat je twee verschillende bekisting, de dozen, hebt?  ik neen, nou zegt Piet de ene kist weegt een ton minder dan de andere, ik link en bel gelijk Heuvelstaal de fabrikant, ik vroeg om Gerrit van de H. de oprichter/eigenaar van het bedrijf en zeg tegen hem Gerrit je hebt ons opgelicht, en als ik ergens niet van gediend ben is het van oplichting, hij 'stomverbaasd' wat is er dan?  Ik het hem uitgelegd, hij bood zijn/hun excuses aan en stelde dat er natuurlijk een creditnota zou komen, toen zijn we het gaan afdrinken in het Bossche Handelscentrum, 'het Pumpke' ik wist niet dat dat het Bossche handelscentrum genoemd werd.

Ik kreeg van Wim Hendriks, directeur van de vestiging in Uden, toestemming om slagvaste polyester bouwaansluitkasten en verdeelkasten, nu die aangekocht en geplaatst en op het net aangesloten,
       
                
toen belde Wim en zei tegen mij, Ger ik heb jou toestemming gegeven voor die duren bouwaansluitkasten, maar een inspecteur van den PNEM, Provinciale stroom leverancier, heeft ze afgekeurd, wat nou?, ik zei ik regel dit wel, ik belde de vertegenwoordiger van de leverancier en de bewuste inspecteur, vervolgens kwam de vertegenwoordiger met de bedrijfsleider van de fabriek, Wim en de inspecteur met in zijn kielzog een directeur van de PNEM, ik vroeg de inspecteur, mag ik weten waarom ze afgekeurd zijn? stelt dat licht: er zit op de aansluitkast een aardfoutschakelaar en als die uitvalt staat het hele bouwproject spanningsloos, dan ga ik er van uit dat de uitvoerder een stokje onder de resetknop een stokje zet zodat hij niet meet uit kan schakelen??????

(In een aardlekschakelaar zit een relais waarop zowel de fase als de nuldraad een wikkeling hebben. Deze twee wikkelingen zijn in dezelfde richting gewikkeld. Wanneer de stromen door de fasedraad en door de nuldraad aan elkaar gelijk zijn, en uiteraard in tegenfase, zal de kern niet worden gemagnetiseerd en het aanspreekspoeltje niet trippen. Als ergens in de groep een lekstroom naar aarde loopt, worden de twee stromen ongelijk doordat de nulleider een lekstroom heeft naar aarde; de resulterende magnetisatie van de spoelkern trekt een palletje weg, zodat de schakelaar door veerkracht afvalt. Na gebruik moet de schakelaar met de hand weer gesloten worden; dit kan alleen als de lekstroom op dat moment niet meer aanwezig is. (De aanduiding 'vóór' of 'achter' een schakelaar wordt bepaald door de energierichting. bron: Wikipedia).

dus: de aardfoutschakelaar word elektromagnetisch uitgeschakeld en is het derhalve onmogelijk om dit op een mechanische wijze tegen te gaan.......

de bedrijfsleider van de fabriek sprong zowat uit zijn vel, die moest ik dus kalmeren, ik dacht zoveel onkunde, en dat door een inspecteur, had ik nog niet mee gemaakt, ik keek naar de directeur van de PNEM met een vragende blik, en hij keek naar mij met zijn schouders ophalend??, toen zei het licht dan gebruik je maar de directe aarde die ligt vlak bij de hoofdaansluitkast, zei ik dan heb ik geen aardfoutschakelaar meer nodig, hij stelde bel me morgen maar dan heb ik de revisie tekeningen waar de aarddraad precies ligt, ik de volgende dag gebeld, het licht ging flink tekeer dat hik de revisietekening niet had, die installatiebureaus zijn altijd zo slordig, maar de directeur had hem gesteld dat die bouwaansluiting en gebruikte kasten toch goedgekeurd waren, Pfffffffffff, (wat een afgang voor die inspecteur)
----------------------
Op een werk in Boxmeer was een man van de bouwbekisting afgevallen, en was daarbij dodelijk verongelukt, dus de Boxmeerse recherche, iemand van de arbeidsinspectie, de bedrijfsleider, Wim H. en ikzelf waren in de directiekeet van dat bouwwerk en
toen stelde de man van de arbeidsinspectie tegen mij:
 
mijnheer van den Hurk, na controle blijkt dat het zeker niet aan jullie te wijten is, u zorgt goed bij dit bedrijf voor de veiligheid, mijn/onze complimenten en ik kon gaan.

Op bouwproject de Reit in 's-Hertogenbosch, was eens door de storm een bekistingswand, dit was een doos, deze werd tussen twee wanden ingezet, in de kim, en wanneer de beton hard was werd tijdens het eruit hijsen versmalde deze "doos" zich 1,5cm anders kon hij niet tussen de twee betonnen wanden uit kon, omgewaaid, er waren twee lichtgewonden, die na behandeld te zijn in het ziekenhuis weer naar huis mochten, dus van de verzekering weer "de expert" en een vertegenwoordiger van de bekistingfabriek, HEUVELSTAAL uit Vught, erbij, stelde de expert als we de onderzijde heet maken, 11meter, en terug buigen is hij weer goed, ik zei tegen hem, luister eens, ik denk dat hij open gemaakt moet worden en dan recht gemaakt zo als u voorstelt en dan weer dicht, de eerste schatting zou ongeveer op Dfl. 3.500,= uitkomen,
 
maar als u wilt dat het op u manier gebeurt, dan wil ik van u een verklaring, mocht blijken dat hij op u voorstel toch niet goed functioneert, dan krijg ik van u deze kosten, de nieuwe te maken kosten en de gevolgschade, zie hierboven bij de bouwkraan, bij het woord "gevolgschade" krijgen ze een stuip, o.k. zei hij dan doen we het op uw manier, toen werd de geschatte kosten opgetild naar ongeveer
Dfl. 10.000,= ik tekende voor akkoord, en de expert vertrok, zei die vertegenwoordiger tegen mij Ger hoe kom jij erbij om het zo te laten herstellen, ik zei, wat ben jij dom zeg, dit is de eerste kist/door die is gebouwd en gebruikt hier in Nederland, we weten totaal niet hoe het slijtings percentage is van de wiggen die doos doen "verjongen" maar omdat je het niet snapte, je mag alleen de werkelijke kosten in rekening brengen. Later zei de verkoopleider tegen mij Ger vanuit dat geintje, als we nu eens op jouw (Hendriks) kosten uit eten gaan? ik zei ik vraag het wel aan mijn chef, J. V., we gaan dan met 5 personen, de verkoopleider, de verkoper, de bedrijfsleider van de fabriek, de ontwerper en jijzelf, ik zei tegen J. V. ik zit ergens mee, J. V. wat dan? en ik vertelde hem dit, zegt Jo V. o.k., zei later de verkoopleider toen we het over ons vervoer hadden, als we de vrouwen nu ook eens mee nemen, ik Pfffffffffff, ik weet het niet ik zal het vragen, ik weer naar Jo V., hetzelfde, ik zit ergens mee en weet niet hoe ik het moet zeggen, JV : of de vrouwen ook mee kunnen, ja hoor, hier heb je Dfl. 1.000,= en veel plezier, nu dat was best een gezellige avond geweest.

Een tijdje daarvoor had ik zitten eten met de directeur en verkoper van de, toenmalige, bekistingsleverancier, in Het Nieuwe Oosten, een chinees restaurant op de Rompert in 's-Hertogenbosch, toen we gereed waren met eten en hij, dat werd betaald door de directeur, toen hij afgerekend had liet hij mij later een rekening zien van een ander restaurant, die was honderd gulden hoger, ik vroeg met nog een persoon meer, neen zei hij, bij dat restaurant was boven een hoerenkast, en dat werd later als consumptie opgevoerd op de rekening, zei ik, lachend, dat was dan een aparte "aftrekpost"  wij lachen, hier maakte hij zijn eerste inschattingsfout, toen bracht hij mij terug naar het hoofdkantoor in Oss, onderweg vertelde hij woeste verhalen dat hij in Thailand was geweest enhoe hij daar verwend was door de hoeren daar, ik laat "de specificaties" maar weg, dus volop lachen, en zijn alreeds ingezette inschattingsfout werd er alleen maar verder mee bevestigd, toen we in Hoofdkantoor terug waren, vroeg hij aan mijn, Ger naar welke bouwbeurs ga je, naar Hannover in Duitsland of naar Aéroport de Paris-Le Bourget? Ik zei ik weet het nog niet, stelde hij voor, om met hem naar de Hannover Messe te gaan, hij stelde voor we gaan drie dagen, daar kwam hij met zijn inschattingsfout, ik drie dagen, wat moeten we met drie dagen doen, hij, Ger ik betaal alles, we gaan naar een hotel, daar knappen we ons eigen op en dan we heerlijk naar de Reeperbahn in Hannover, ik betaal alles, ik zei, ik weet het nog niet, ik laat je het wel weten.

mijn vrouw en ik zijn eens bij een vertegenwoordiger thuis op visite geweest, zijn vrouw heette Mary, dus geen Marie, de grond waar zijn vrouw liep was heilig, zal ik dit, zal ik dat doen constant tegen zijn Mary, mijn vrouw en ikzelf keken elkaar wel eens aan van blà blà, later ging ik met hem naar een bouwmaterieelbeurs op Aéroport de Paris-Le Bourget, we gingen met de auto, we kwamen in Parijs aan, toen hadden we nog geen TomTom, hij stopte bij een taxi, ging naar de chauffeur die deed zijn lampje uit, en ging op verzoek van John naar het hotel wat was besproken door de Torenkraan fabrikant, toen we binnen waren maakte we de afspraak dat we om 18:00uur weer bij de receptie zouden staan, we waren daar vroeg John aan mij: ga je mee naar de hoeren, ik stom verbaasd, wat zeg je, een retorische vraag, ik zei luister eens John, er zijn drie redenen waarom ik het me niet kan verantwoorde, ten eerste, mezelf, als ik seks met een andere vrouw wil, moet dat gebeuren omdat ik het wil, zonder portemonnee, ten tweede, ik kan, denk ik, het niet bij mijn vrouw verantwoorde, ten derde, ik ben er zeker van dat ik het ook niet bij mijn werkgever kan verantwoorde, maar voor jou zelf, ten eerste is je eigen verantwoording, ten tweede, ik denk dat je het niet kan verantwoorde bij je vrouw Mary, en ten derde, ik denk dat je het wel kan verantwoorde bij je bedrijf, maar ik doe niet mee, maar als je behoefte heb, ik pak daar wel een pilsje en zie je straks wel weer terug, hij dus ook maar niet.

Met de vertegenwoordiger van de bouwbekisting ging ik een keer stappen in onze stad, op een gegeven moment zaten in de bar 'de Postiljon' op de hoek van de Postelstraat, shit 'n hoerenkast, ik ging op de hoek van de bar zitten komt er een hoertje naast me zitten, vroeg ze, krijg ik iets van je te drinken? ik zei: neen je krijgt niets van me te drinken, ze schrok zichtbaar en vroeg waarom niet, ik met de tegenvraag, waarom wel? zei die vertegenwoordiger, pak maar iets van mij, ik dacht over die vertegenwoordiger, nu naai je jezelf twee maal.

Toen in 1973 de z.g. oliecrises kwam mochten bedrijven met meer dan 500 werknemers zelf de toegekende benzinebonnen distribueren, die toekenning geschieden door het aanleveren van gegevens van het in het eigen bezit zijnde wagenpark, dus kreeg ik de opdracht om dit op poten te zetten, tijdens mijn onderzoek hieromtrent kwam ik erachter, net als later in Nigeria, dat er nogal wat benzine gestolen word door het personeel, tijdens een stafvergadering zei Wim Hendriks, directeur van de vestiging Uden, aangaande het aanrijden van de personenbusjes en dat de werknemers op vaste plaatsen moesten gaan staan om de rit in te korten, dat dat niet makkelijk was, sprak Lambert de prachtige woorden:
 
“Gemak kost geld”,
op een gegeven moment kwam Jo V. uit Uden en zei Ger je hebt me al ingehaald je bent voortaan Koning Feisal, en ik ben maar een oliesjeik, op een keer ging ik met de trein naar ’s-Gravenhage om de benzinebonnen op te halen, ik ging natuurlijk niet met de auto, we hadden een tenslotte een oliecrises, in stapte uit het station van Hollandspoor en vroeg  aan een taxichauffeur om me het Ministerie van Economische Zaken te brengen, hij schoot in zijn lach en zei kom maar, ik ging in zijn auto zitten en werd een beetje kwaad, met mijn ervaring toen wij in Delft en Leiden woonde het hautain gedrag van die mensen naar de Zuiderlingen, maar hij stak met zijn taxi over de straten heen en was er,
toen snapte ik zijn reden om te lachen, toen ik wilde betalen hij zei laat maar zitten, ik moest er zelf toch ook naar toe.

Wanneer er een ‘groot’ stuk materieel aangekocht werd door mij, bv. Een bouwkraan werd eer door mij een huurprijs voor opgesteld, ik had als hulp een boekje speciaal hiervoor opgesteld en verhuurde ik als zodanig aan de werkmaatschappijen, verder maakte ik raamcontracten voor klein gereedschap zoals boormachines, cirkelzaagmachines, schiethamers, etc. deze werden op de bouwputten direct afgeschreven, onze eigen TD had het onderhoud hierover,
mijn ‘staf’ bestond uit:
1 assistent, 4 monteurs in de TD, 3 metaalbewerkers in de smederij, 1 vrachtwagenmonteur, 1 persoon voor op de werf,
1 persoon voor het centraal
magazijn en 2 personen, tijdelijk, voor de administratie.
De materieelbezetting die ik moest beheren bestond uit gemiddeld, het fluctueerde steeds uiteraard,
10 Personenauto's en 29 busjes
11 bouwkranen met een grote diversiteit, bv. voortgang aandrijving door wielen, rupsen en op rails,
36 bouwliften,
36 speciemolens,
+/- 130 stuks elektrisch handgereedschap,
  1. 1 DAF vrachtwagen
1 Massey-Ferguson MF combitractor,
+/- 60 bij elkaar geteld aan Directie- uitvoerders- en schaftketen, de keten heb ik later omgezet naar
containerketen,
Betonfabriek:
1 volautomatische betoncentrale,
6 kanteltafels, met aangebouwde zware trilmotoren, deze waren om prefab wanden te storten om
later deze rechtstandig te kunnen vervoeren,
dus konden deze tafels hydraulisch ‘kantelen’ d.w.z. rechtop gezet worden
Timmerfabriek:
4 assige alleskunner,
Breedbandschuurmachnie
Etc. 
Verder heb ik voor ongeveer Dfl. 4.000.000,= materieel, in de meest brede zin, ingekocht.
- Bouwprojecten 1977/1979

Rayon Oss:

20         Woningen Brabantstraat
 80        Woningen Vierhoek
188       Woningen Heihoek
113       Woningen Hoefeind
127       Woningen Klein-Ussen
 35        Woningen  Oss-Zuid
 46        Woningen Eikenboomgaard
114       Woningen Beuningen
              Gymzaal School Ussen

 

Rayon ’s-Hertogenbosch:

690        Woningen de Donk
520        Woningen de Reit
 47         Woningen Vlijmen
 21         Woningen Busschieterstraat
108        Woningen Renovatie
 96         Woningen Maaspoort
296        Woningen S.S.W.
353        Woningen S.W.H.
 22         Woningen Heusden
 42         Woningen Maaspoort
 50         Woningen Maaspoort
 20         Woningen Rijksweg

Rayon Uden:

 48        Flats Boxmeer
145       Woningen Cuyk
              School Uden
 18        Woningen Uden
110       Woningen Uden
 10        Bejaarden Woningen
              Kantoor Boxmeer
112              Meergezinswoningen        

 

 

3.430 Eenheden

zie kopie verslag Stafvergadering d.d. 23 maart 1978
Met mijn kleine TD en assistent had ik de verantwoording om al deze projecten qua materieel zo goed als feilloos te doen laten verlopen, hetgeen me zeer goed afging, zie boven de materieellijst.
 
Ik werd bevriend met Gonny T., de directiesecretaresse, een mooie blonde meid, de oorzaak hoe we
bevriend zijn geworden kwam, als ik ’s-middags eten ging halen in Oss vroeg ze me of ik voor haar/hun
ook friet mee wilde brengen, ik zei dat ik dat niet deed, maar ze kon mee rijden als ze wilde, en zo is
het gekomen, wij gingen bijna elke middag in ‘het Gengske’ in de Osse binnenstad eten, we zijn goede
en eerlijke vrienden gebleven ook met haar vriend Leo, tot aan ze trouwden en in Beek en Donk ging wonen, daar kwam Leo vandaan.
------------------------------------------------------------------------------
sans préjudice

HET BEGIN VAN HET EINDE VAN DE WERKZAAMHEDEN BIJ GEBR. HEDRIKS BOUWBEDRIJF N.V.

Op een gegeven moment had, met een open sollicitatie, een persoon zich als directie assistent ‘aangemeld’ toen hij, H. M., begon werd medegedeeld dat alles t.b.v. van de directie via hem moest, nu toen begonnen, onderhuids, de problemen, alle post moest eerst aan hem afgegeven worden zodat hij die kon controleren (?!?), ik was daar totaal op tegen, Gonny die moest de post voor hem openen, maar ze gaf de aan mij gerichte post gewoon eerst aan mij, heibel, Gonny kreeg op haar falie en ik zei tegen J. V. er bestaat nog steeds zoiets als postgeheim  en de eventuele ‘foute’ post die hij denkt te kunnen ontvangen die word toch nooit direct naar het bedrijf gestuurd denk ik, maar ja zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten is het gezegde,

verder wist hij in rapporten die hij opstelde en totaal geen inhoud hadden, maar verdomd suggestief negatief waren naar mij toe mij langzaam te ondermijnen, op een keer zei hij tegen mij, ik krijg geen vat op je, waarop ik hem vroeg, heb je wel eens een materieeldienst begeleid, moest hij nadenken, en hij die de waarheid spreekt hoeft nooit na te denken, zei ik dus niet, op een ander moment stelde hij dat ik de monteurs veel te veel alleen naar de storingen liet gaan, zei ik, ik ben altijd alleen naar de storingen gegaan en heb ze opgelost, zei hij, daarom zit je op deze post, ikzelf zou het niet hebben kunnen doen, zei ik, dan heb je je functie dus alleen aan je opleiding te danken en niet aan je kunde?


Als ik een rapport maakte ergens over moest ik het eerst aan hem laten zien, dan moest er volgens hem enkele woorden veranderd worden en zei hij geef het maar aan mij dan verander dan verander ik het wel, in het begin had ik niet in de gaten dat hij ook de naam veranderde van Ger van den Hurk naar H. Majoor., we, J. W. en ik hebben ooit een rapport opgesteld voor de aankoop van een katbouwkraan op rails opgesteld, 
zie rapport van aankoop kraan...,toen ik dit dus aan hem overhandigde zei hij ik kijk wel en dan hoor je wel, later kwam hij naar me toe en zei, ik vind het niet goed, stop er maar mee, later kwam een tekenaar naar me toe en stelde een technische vraag aangaande die kraan, ik vroeg hem waarom moet je dit weten? zei hij ik moet van H.M. dit in orde maken hijzelf maakt het rapport???!!!! dit heeft hij diverse malen gedaan, Lambert H. hij en ik stonden eens te praten en tijdens het gesprek veranderde hij zonder moeite van mening om naar de mond van Lambert H. te praten.                 

Hij maakte ooit een rapport aangaande de materieeldienst en stelde hij voor om het onderhoud en
reparatie van de VW busjes uit te besteden aan Riemersma, de VW dealer en de elektromonteurs te ontslaan  en de automonteurs aan te houden,
zie:  niet geremd door enige kennis....  dit voorstel kwam van een zichzelf opgehemelde ingenieur bedrijfskunde/bouwkunde, dus zoals eerder vermeld aangaande het beheer van een materieeldienst niet geremd door enige kennis, maar door die waanzin van hem en het geloof van de directie in hem (???) ging ik uiteraard bij mijzelf te biecht of ik het wel goed deed,
 
vanuit het lidmaatschap van de KOMAT (kontaktgroep materieelbeheerders aannemersgrootbedrijf) ging ik bij collega’s kijken en kwam tot de conclusie dat ik het goed tot zeer goed deed, Cees M, van de Intervam zei tegen mij,
 
Ger, dat zijn van die wervelwinden, die zijn niet blijvend, maar ze laten een spoor van vernieling achter,
 
maar helaas bleek dat ik een onderdeel van die vernieling was, hij vertelde mij heel trots dat door reorganisatie de centrale materieeldienst opgeheven ging worden en ik derhalve ontslagen zou worden, ik schrok natuurlijk wel, maar onderhuids had ik al iets aan zien komen, hij zei ga maar naar huis kan je het verwerken, ik kwam thuis en mijn vrouw schrok natuurlijk enorm, maar ze zei je gaat terug je laat je niet kennen,
 
Lambert was woest dat hij voor zijn beurt
gesproken had, maar een ander groot probleem was dat ik was begonnen op de Baken een eigen huis neer te zetten, tijdens de officiële ontslag aanzegging door Henk en Lambert Hendriks met J. V. en H. M. begon hij wel drie maal over dat ik bezig was een huis te bouwen met behulp van materieel van Gebr. Hendriks, ik zei ik dacht dat we het daar nu niet over hebben, en bij de derde maal dat hij erover begon zei Lambert als je er nu nog eenmaal over begint dan zal je zien wat ik met jou doe, verder kreeg ik de VW Passaat mee, en heb ik door de medewerking van het bedrijf, ik schat Dfl. 35.000,00 kostenbesparing op het bouwen van het huis gehad, terwijl ik er niet meer werkte dus, later had hij nog wat kinderachtige opmerkingen en zo over.

Dit licht (H.M.) nam gelijk de inkoop over, kon hij zich aan vergeilen, toen vertelde de verkoopleider van bouw bekisting me dat hij "topjes" (deze bekisting was op de driehoekige topjes van een huis te storten), door hem ingekocht waren voor Dfl. 10.000,= en deze had ik ingekocht voor Dfl. 7.000,= dus de ellende voor Bouw-bedrijf Gebr. Hendriks was al begonnen, ik durf niet te bedenken voor wat betreft de inkoop alleen al dit hun "gekost" heeft, maar ja.......
 
J. W. vertelde me jaren later dat Lambert H. hem had gebeld met de vraag wat hij moest doen met het volgende, een overheidsinstelling die bepalend is voor de sociale woningbouw in hun provincie, van Gelderland dat wanneer ze H. M. nog eenmaal zouden ontmoeten op een bouwproject in Beuningen ze de samenwerking met bouwbedrijf Gebr. H. zouden stoppen/blokkeren, dus Jos. W. stelde: Lambert zo moeilijk is het niet geef hem gewoon ontslag, later kwam ik bij J. V. en die vertelde me dat ze H. M. hadden ontslagen, toen hij me verbijsterd aankeek omdat ik niet blij of zoiets opkeek, zei ik Jo je kijkt me aan waarom ik niet verbaast opkijk, dit verbaast me niets, wat me wel verbaast is dat het zo lang het heeft moeten duren bij zo een directie dat ze het in de gaten hebben wat voor iemand hij feitelijk is, iets dat ik als naar een paar maanden door had, ik kon natuurlijk niet zeggen dat ik het al wist van J. W. 

Naar mijn gevoel is het maar goed dat dit is gebeurd, met
(H. M.) zijn wijsheid was het bedrijf totaal van binnenuit "uitgehold en opgeblazen" ,
als voorbeeld:

ze hadden een eigen betonfabriek waarin ze de prefab wanden maakte, de betoninstallatie was pas gerenoveerd, er waren ook pas 4  hydraulische kantelmallen van 4 x 6 meter met aangebouwde trilmotoren erop gemonteerd gekocht en een portaalkraan gekocht met nieuw kraanbaan, zei hij dat ze deze prefab wanden bij derden goedkoper konden inkopen????  geheid dat hij de afschrijving van het boven vernoemde materieel uiteraard niet mee genomen had, evenzo ging het ook zo met de timmerfabriek dus gelukkig voor bouwbedrijf Gebr. Hendriks NV dat hij pleite was.
  
S.E. & O.

-----------------------------------------------------------
Desalniettemin ben ik Gebr. Hendriks Bouwbedrijf, en in het bijzonder Lambert Hendriks, dankbaar dat ik bij hun de kans heb gekregen mezelf verder te ontwikkelen tot aan Academisch niveau door de vrijheid in handelen die ze me gegeven hebben. 
 
 

 
voor meer info, vul onderstaand formulier in....


 

Afbeeldingsgalerie

Velden gemarkeerd met * zijn vereist.